Bezpieczny senior

Bezpieczny senior

Wspólnie dbajmy o bezpieczeństwo w bankowości internetowej i mobilnej.

Bądź bezpieczny w sieci

Przestępstwa w sieci są coraz bardziej powszechnym problemem. Duża ich część dotyka seniorów. 

Nie musimy już chyba nikogo przekonywać do bankowości internetowej. Jest wygodna, oferuje dodatkowe usługi a przede wszystkim w dobie pandemii COVID-19, umożliwia zdalne przeprowadzanie wielu operacji finansowych. Ale najważniejsze w tym jest bezpieczeństwo, które niestety najczęściej jest lekceważone przez użytkowników, stających się później ofiarami różnego typu nadużyć.

Często czytamy różne broszury dotyczące bezpiecznego korzystania z bankowości i je lekceważymy. To, że nie zdarzyło się Wam zapisywać numeru PIN na karteczce nie znaczy, że nie popełniacie innych, równie oczywistych błędów.

Zapraszamy Was na podróż po zagrożeniach oraz sposobach radzenia sobie z nimi!

Zagrożenia w internecie

Jakie zagrożenia mogą czekać na Ciebie w Internecie?

  • wyłudzenie danych osobowych i haseł, 
  • niebezpieczne inwestycje,
  • osoby podszywające się pod banki i instytucje,
  • źle zabezpieczone sklepy internetowe.

      Posłuchaj o bezpieczeństwie


      6 zasad bezpiecznego konta

      Każdy z wymienionych elementów powstał po to, żeby Twoje pieniądze były bezpieczne. Przekazując je osobom, co do których intencji nie mamy pewności możemy spowodować zniknięcie z naszego konta znacznych sum pieniędzy.

      Przestępcy potrafią doskonale zamaskować swoją działalność ukrywając ją pod maską sklepu internetowego, dlatego zanim przystąpisz do zakupów, sprawdź opinie o wybranym sklepie. Zwróć też uwagę czy w adresie strony widnieje https (a nie zwyczajne http), jeśli tego nie ma istnieje duże prawdopodobieństwo, że połączenie, którym będziesz wysyłać swoje dane (m.in. płatnicze) nie jest chronione. Zbyt "atrakcyjne" ceny w sklepie również powinny wzbudzić Twoją czujność.

      Zapamiętaj swój PIN! Nigdy nie notuj go na karteczce i nie nie noś razem z kartą. Tym bardziej nie zapisuj numeru PIN na samej karcie. 

      Ostatnio mocno rozpowszechnioną metodą oszustwa są linki wysyłane zarówno drogą mailową jak i SMS-ową. Może to być wiadomość od dostawcy prądu czy gazu, kuriera albo z banku. Zazwyczaj zawierają one informację o konieczności opłacenia faktury, zmiany naszych danych albo przekierowaniu przesyłki. Pamiętajmy, że bank nie wysyła poprzez swoje kanały komunikacyjne żadnych klikalnych linków, ani nie wymaga instalowania zdalnie żadnych dodatkowych aplikacji.

      Szczególnie ważny jest numer telefonu, używany w wielu procesach w banku, dodatkowo umożliwia nam szybki i łatwy kontakt z Tobą.

      Dzwoni do Ciebie osoba podająca się za pracownika banku i prosi cię o podanie danych do konta? Nie rób tego. Niezależnie od tego, co będzie mówił, możesz mieć pewność, że jest to oszust.

      Zwróć na to uwagę

      Sytuacje, na które musisz zwrócić uwagę
       
      • Dzwoni do Ciebie "policjant" z informacją o możliwym zagrożeniu Twojego konta - pamiętaj, policja nigdy nie poprosi Cię o dane do konta ani o przelanie pieniędzy 
      • Propozycja niezwykle korzystnej inwestycji - kryptowaluty, złoto, ropa naftowa - nic tylko inwestować pieniądze. Oszuści chętnie mamią szybkim zarobkiem dużych pieniędzy. Pamiętaj żeby nie podawać im numeru konta ani żadnych danych. 
      • Dzwoni "pracownik" działu bezpieczeństwa banku - inną popularną metodą jest telefon od pracownika banku, który prosi Cię o podanie danych dostępowych do bankowości elektronicznej lub zainstalowanie na telefonie czy komputerze programu do zdalnej pomocy, pod pozorem ochrony naszego konta. Pamiętaj, że bank nigdy cię o to nie poprosi. 
      Pamiętaj, jeśli masz podejrzenie, że dane Twojego konta dostały się w niepowołane ręce lub otrzymałeś dziwny telefon skontaktuj się z nami pod numerem 52 3499 499. 

      Możesz również zgłosić próbę wyłudzenia na najbliższym komisariacie policji. 

          Krótkie podsumowanie


          Strefa edukacji

          chat z konsultantem