Pytania i odpowiedzi

1. Czym jest karta do konta?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Karta do konta jest to środek płatniczy, którym bez konieczności posiadania gotówki będziesz mógł płacić za towary i usługi w punktach handlowo-usługowych. Na karcie nadrukowane jest Twoje imię i nazwisko, pasek magnetyczny i/lub chip. Bank wydał Ci tą kartę do Twojego konta. Jeśli dokonasz nią płatności, Bank rozliczy transakcję odliczając odpowiednią kwotę z Twojego konta. Za pomocą karty do konta możesz również wypłacić gotówkę z bankomatu lub wpłacić ją we wpłatomacie.

2. Czym jest PIN i czy jest zapisany na mojej karcie?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • PIN (Personal Identification Number) to Twój osobisty numer identyfikacyjny służący do potwierdzania transakcji dokonywanych przez Ciebie kartą. Z reguły składa się on z 4 cyfr. Ważne jest, żebyś szczególnie chronił kod PIN i pilnował, by nikt postronny nie wszedł w jego posiadanie. Najlepiej żebyś go zapamiętał, a nie zapisywał. Zabezpieczy Cię to przed możliwością poznania kodu przez potencjalnego złodzieja. W żadnym wypadku nie powinieneś trzymać zapisanego kodu PIN wraz z kartą. Jeśli już wolisz zapisać PIN, bo boisz się, że możesz go zapomnieć, zrób to w sposób zakodowany. To zwiększy bezpieczeństwo posługiwania się kartą. PIN oczywiście nie jest zapisany na pasku magnetycznym karty.

3. Co to jest autoryzacja transakcji dokonywanych kartą?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Gdy płacisz kartą, w procesie autoryzacji terminal łączy się z centrum autoryzacyjnym i sprawdza autentyczność Twojej karty, jej danych, tego czy karta nie została zastrzeżona lub skradziona oraz czy posiadasz dostatecznie dużo środków na koncie, by dokonać płatności. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, transakcja zostaje autoryzowana, co jest równoznaczne z zezwoleniem na dokonanie płatności kartą. Dokonanie autoryzacji jest również potwierdzeniem, jakie sprzedawca dostaje od Banku - wystawcy karty, że ten zapłaci za Twoje zakupy. Jeśli terminal nie może połączyć się z centrum autoryzacyjnym, wówczas nie dojdzie do autoryzacji i Twoja płatność zostanie odrzucona. Dzieje się tak np. gdy w sklepie nastąpi awaria terminala.

4. Czy sklep może odmówić mi przyjęcia płatności kartą?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Sklep nie może odmówić Ci przyjęcia karty jeśli ma podpisaną umowę z centrum autoryzacyjnym. Takie sklepy mają na drzwiach, bądź w innym widocznym miejscu oznakowania informujące, że honorują płatności kartami. Sklep ma wtedy obowiązek przyjmować płatności kartami.

5. Czy za płatność kartą w sklepie zostanie mi pobrana dodatkowa opłata?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Nie. W Polsce sprzedawcy zobowiązują się w umowach z centrami rozliczeniowymi do niepobierania żadnych dodatkowych opłat za płacenie kartą. Jeśli sprzedawca będzie od Ciebie żądał dodatkowej opłaty, zrezygnuj z zakupu i poinformuj o tym centrum rozliczeniowe, które go obsługuje. W innych krajach jest podobnie. Tylko w niektórych państwach pozwolono sprzedawcom przerzucać koszty prowizji na Klientów.

6. Czy korzystanie z kart jest bezpieczne?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Korzystanie z kart jest bezpieczne. Pamiętaj tylko o przestrzeganiu kilku prostych zasad.
    Po pierwsze, uważaj by Twój kod PIN nie dostał się w ręce osób niepowołanych (nigdy nie podawaj swojego numeru PIN sprzedawcy czy innej obcej osobie). Chroń też numer karty i dane na niej zawarte. Po drugie, chroń samą kartę. Jeśli nie nosisz jej przy sobie, to powinieneś wiedzieć gdzie się znajduje, tak byś mógł szybko zauważyć jej ewentualne zniknięcie. Po trzecie, dokonując transakcji w sklepie, nigdy nie trać swojej karty z oczu. Jeśli sprzedawca stwierdzi, że terminal znajduje się na zapleczu, to idź tam razem z nim.
    I po czwarte, jeśli zgubisz kartę lub jeśli zostanie Ci skradziona, jak najszybciej ją zastrzeż (dzwoniąc na numer 52 34 99 494).

7. Kto może otrzymać kartę do konta?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Kartę do konta może otrzymać każda osoba posiadająca konto osobiste w Banku Pocztowym. Jeśli jesteś pełnomocnikiem konta, także możesz otrzymać kartę, pod warunkiem, że właściciel konta zawnioskuję o nią dla Ciebie.

8. W których bankomatach mogę wypłacić pieniądze bez prowizji?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Jeśli posiadasz Pocztowe Konto Bez Ograniczeń możesz wypłacać gotówkę bezpłatnie ze wszystkich bankomatów w Polsce (a za jedyne 5 zł miesięcznie dodatkowo na całym świecie).

    Jeśli posiadasz Bliskie Konto Pocztowe gotówkę możesz wypłacać bez prowizji ze wszystkich bankomatów w Polsce i na świecie w ramach
    abonamentu za 5 zł miesięcznie.

    Klienci posiadający Pocztowe Konto ZawszeDarmowe, Pocztowe Konto Standard, Pocztowe Konto Nestor i Pocztowe Konto Plus mogą bez żadnej prowizji wypłacać gotówkę z bankomatów oznaczonych logo Planet Cash. Za wypłatę z bankomatów innych sieci Bank pobierze każdorazowo opłatę w wysokości 5 zł. Jeśli chcesz wypłacać gotówkę bez opłat we wszystkich bankomatach w kraju i za granicą skorzystaj z oferty abonamentu – o szczegóły zapytaj w placówce Banku lub Poczty lub przez Infolinię (801 100 500 lub 52 349 94 99).

9. Czym jest karta kredytowa i do czego jest mi potrzebna?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Karta kredytowa to plastikowa karta, którą posługujesz się, aby skorzystać z przyznanego limitu kredytowego. Z karty możesz korzystać płacąc za zakupy w sklepie i wypłacając pieniądze w bankomacie, a także płacąc w internecie. Kartę z Twoim imieniem i nazwiskiem Bank przyśle Ci do domu.

10. W jaki sposób mogę aktywować swoją kartę kredytową?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Najprościej i najszybciej uaktywnisz swoją kartę dokonując pierwszej płatności z użyciem Twojego poufnego numeru PIN. Karta aktywuje się automatycznie. Możesz też zadzwonić na Infolinię (801 100 500 lub 52 349 94 99).

11. Co to znaczy, że mam limit do wykorzystania na swojej karcie kredytowej?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Limit do wykorzystania to wolne środki na karcie, których jeszcze nie wykorzystałeś. Za każdym razem, kiedy używasz karty limit do wykorzystania zmniejsza się. Kiedy spłacisz kartę, Twój limit znów się zwiększy.

12. Co oznacza, że dokonuję płatności kartą kredytową w okresie rozliczeniowym?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Okres rozliczeniowy to czas, kiedy dokonujesz transakcji przy użyciu swojej karty kredytowej. To okres miesięczny, który trwa do 31 dni (np. od 22 maja do 21 czerwca). Na koniec tego okresu Bank wystawia i przysyła Ci wyciąg z karty kredytowej czyli zestawienie wszystkich Twoich transakcji dokonanych w tym czasie.

13. Co oznacza, że mając kartę kredytową mogę skorzystać z okresu wolnego od odsetek?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Okres bezodsetkowy to specjalny bonus dla Ciebie, gdy używasz karty do płacenia w sklepie. Jest to czas od momentu, kiedy zapłaciłeś kartą za zakupy, do dnia wymaganej spłaty. Jeśli spłacisz w tym dniu nie tylko wymaganą minimalną kwotę, ale całe zadłużenie, to nie zapłacisz żadnych odsetek. Od momentu otrzymania wyciągu masz 24 dni na spłatę zadłużenia. Razem z okresem rozliczeniowym, Twój okres wolny od odsetek wynosi do 55 dni.

14. Jak sprawdzę ilość dostępnych na mojej karcie kredytowej środków oraz wysokość zadłużenia?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • O wysokości zadłużenia oraz o ilości pozostałych do Twojej dyspozycji środków dowiesz się kontaktując się z Infolinią Banku (801 100 500 lub 52 349 94 99). Informacje o stanie Twojej karty uzyskasz również w placówkach Banku, oraz w bankomatach posiadających odpowiednią funkcję.

15. W jaki sposób dowiem się o terminie spłaty i wysokości kwoty, którą będę musiał wpłacić?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Informację o wymaganej do spłaty kwocie oraz o terminie płatności znajdziesz na wyciągu, który otrzymasz w wybranej przez Ciebie formie z Banku. Po jego otrzymaniu to Ty decydujesz czy wpłacasz tylko wyznaczoną minimalną kwotę czy też spłacasz całe zadłużenie. Pamiętaj aby wpłacone przez Ciebie środki znalazły się na karcie w oznaczonym na wyciągu terminie.

16. Jak odróżnię transakcję bezgotówkową od gotówkowej?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Jeżeli płacisz za zakupy lub usługi w dowolnym miejscu kartą (bez podawania gotówki sprzedawcy), dokonujesz transakcji bezgotówkowej. Jeżeli natomiast wypłacasz gotówkę z bankomatu lub w kasie Banku, gdzie otrzymujesz do ręki banknoty lub płacisz za coś gotówką, wykonujesz transakcję gotówkową.

17. Dowiedziałem się o możliwości ustanowienia automatycznej spłaty karty kredytowej. Jak ona działa?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Jeżeli jesteś posiadaczem konta osobistego w Banku Pocztowym, nie musisz co miesiąc pamiętać o spłacie swojej karty kredytowej. Korzystając z funkcji automatycznej spłaty, możesz dla swojej wygody upoważnić Bank do pobierania wyznaczonych na wyciągach kwot, bezpośrednio z Twojego konta. To Ty decydujesz czy pobrana ma zostać kwota minimalna, czy też cała wysokość zadłużenia. Korzystając z automatycznej spłaty, pamiętaj aby zapewnić wystarczającą ilość środków na Twoim koncie osobistym, najpóźniej w dniu terminu płatności do godziny 15.00.

18. Mam kartę kredytową. W jaki sposób Bank nalicza mi odsetki?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Płacąc kartą kredytową Banku Pocztowego możesz skorzystać ze specjalnego okresu bezodsetkowego. Jeżeli spłacisz całe zadłużenie w ciągu maksymalnie 55 dni, nie zapłacisz żadnych odsetek od wykorzystanej kwoty. Bank nalicza odsetki tylko w sytuacji gdy skorzystasz z kredytu na karcie, czyli nie spłacisz całego zadłużenia widniejącego na wyciągu karty kredytowej. Kwota odsetek zostanie naliczona za każdy dzień, w którym korzystasz z kredytu. Odsetki zostaną również naliczone, jeżeli korzystając ze swojej karty kredytowej, wypłacisz gotówkę z bankomatu.

19. Czy aby otrzymać kartę kredytową muszę posiadać konto osobiste w Banku Pocztowym?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Aby otrzymać kartę kredytową nie musisz posiadać konta osobistego w Banku Pocztowym. Pamiętaj jednak, że posiadacze kont osobistych są zwolnieni z opłaty za wydanie karty.

20. Co powinienem zrobić jeśli zgubię kartę?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Jeśli utracisz swoją kartę niezwłocznie zadzwoń pod numer 52 349 94 94 i zastrzeż kartę.

21. Co to jest „cash back” i kiedy mogę skorzystać z tej usługi?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Dzięki usłudze cash back możesz wypłacać nawet do 500 zł w gotówce z kasy sklepowej, w wybranych restauracji czy stacjach benzynowych przy płaceniu za zakupy kartami do konta w Banku Pocztowym. To wygodny i prosty sposób wypłaty pieniędzy z Twojego konta bankowego bez potrzeby korzystania z bankomatu. We wszystkich punktach oferujących tę usługę przy wejściu lub przy kasie znajdują się symbole Visa Cash Back, MasterCard Cash Back lub „płać kartą i wypłacaj".

    Kartą Visa wypłacisz gotówkę do 300 zł, a kartą MasterCard maksymalnie może to być 500 zł 

22. Jak mogę skorzystać z usługi cash back?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Korzystanie z usługi cash back jest bardzo proste. Podczas płacenia kartą wydaną do konta w wybranych sklepach, stacjach benzynowych w restauracjach, powiedz sprzedawcy, że chcesz dodatkowo wypłacić gotówkę. Podaj kwotę wypłaty i potwierdzić transakcję (kodem PIN lub podpisem). Na rachunku kwota wypłaty i zakupów będą wykazane oddzielnie. Żebyś mógł wypłacić pieniądze w ramach cash back zapewnij środki na swoim koncie bankowym.

23. Czy w ramach usługi cash back wypłacę większą kwotę niż kwota zakupów?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Tak, niezależnie od kwoty zakupów w ramach usługi cash back będziesz mógł przy jednej płatności kartą wypłacić dowolną sumę do 300 zł.

24. Ile razy dziennie mogę skorzystać z usługi cash back?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Z usługi cash back możesz skorzystać wielokrotnie w ciągu dnia – zawsze gdy płacisz za zakupy kartą w punktach oferujących tę usługę. Jedynym ograniczeniem jest wysokość limitu dla transakcji bezgotówkowych ustanowionego dla Twojej karty. Pamiętaj, że suma wypłat nie może przekroczyć dziennego ilościowego limitu wypłat gotówki.

25. Kto może korzystać z usługi cash back?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Usługa cash back dostępna dla wszystkich osób posiadających karty Visa Electron , Visa Business Electron i Mastercard wydanych do konta w Banku Pocztowym.

26. W jakich miejscach mogę korzystać z usługi cash back?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Z usługi możesz korzystać w tysiącach punktów oznaczonych logo Visa Cash Back wypłacając maksymalnie 300 zł oraz logo MasterCard Cash Back do kwoty 500 zł. Są to różnego rodzaju punkty handlowo-usługowe, stacje benzynowe, hotele, oraz salony prasowe. Logo usługi najczęściej znajduje się na oknie sklepu, przy drzwiach lub przy kasie. Informację o dostępności usługi uzyskasz również od sprzedawcy.

27. Czy za skorzystanie z usługi cash back, zostanie mi naliczona opłata?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Usługa cash back jest całkowicie darmowa, możesz więc wypłacać gotówkę przy okazji płacenia kartą za codzienne zakupy, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

28. W ilu punktach na terenie kraju, mogę skorzystać z usługi cash back?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Wypłat za pośrednictwem usługi cash back, możesz dokonać w jednym z ponad 64 tysięcy punktów.

29. Czy mogę korzystać z usługi cash back przebywając za granicą?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Z usługi możesz korzystać na terenie Polski, nie jest ona dostępna poza granicami kraju. Ponadto z usługi mogą korzystać jedynie posiadacze kart wydanych na terenie Polski.

30. Jakie korzyści niesie dla mnie korzystanie z usługi cash back?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Podstawową korzyścią jest oszczędność czasu. Wypłacając gotówkę za pośrednictwem usługi cash back, zyskujesz dostęp do swoich pieniędzy w ponad 64 tysiącach punktów – nie musisz już szukać bankomatu, placówki Banku czy Poczty. Wypłatę gotówki z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa zrealizujesz przy okazji płacenia za codzienne zakupy.

31. Czy mogę skorzystać z usługi cash back bez dokonywania płatności kartą?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Warunkiem wypłaty gotówki w ramach usługi cash back jest jednoczesne dokonanie płatności kartą. Bez dokonywania płatności nie będziesz miał możliwości wypłaty gotówki.

32. Czy korzystanie z usługi cash back pomniejsza mój dzienny limit wypłat gotówki?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Korzystanie z usługi cash back pomniejsza dostępny dzienny ilościowy limit transakcji na Twojej karcie. Dostępny limit jest pomniejszany o łączną kwotę zakupów i wypłaty. Jeżeli nie pamiętasz wysokości limitu lub chcesz go zmienić, skontaktuj się z Infolinią (801 100 500 lub 52 349 94 99).

33. Czy moja karta posiada funkcję zbliżeniową?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Wszystkie nowo wydane karty posiadają funkcję zbliżeniową. Za jej pomocą dokonasz płatności do kwoty 50 zł bez podawania kodu PIN, a jedynie zbliżając kartę do specjalnego czytnika.

34. Jak rozpoznam kartę z funkcją zbliżeniową?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Karty posiadające możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych są oznaczone symbolem fali. W samej karcie umieszczona jest antena umożliwiająca przekaz instrukcji płatniczych do specjalnie przygotowanego terminala przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

35. Jak działa funkcja zbliżeniowa w mojej karcie?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Transakcja jest realizowana za pomocą charakteryzującego się dużym stopniem bezpieczeństwa systemu płatności zbliżeniowych, wykorzystującego technologię łączności radiowej bliskiego zasięgu. System ten umożliwia wymianę instrukcji płatniczych pomiędzy Twoją kartą, a dostosowanym do takich kart terminalem. Aby wykonać transakcję, wystarczy że zbliżysz kartę do czytnika – płatność zostanie zrealizowana w zaledwie kilka sekund, bez konieczności podawania PIN (do kwoty 50 zł).

36. Czy moje konto może zostać przypadkowo obciążone, gdy posiadając kartę, znajdę się zbyt blisko terminala zbliżeniowego ?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Nie ma takiej możliwości. Karty zostały zaprojektowane w sposób umożliwiający stałą kontrolę ze strony użytkownika. Aby dokonać transakcji, należy precyzyjnie zbliżyć kartę do czytnika, na odległość do 10 cm i przytrzymać ją przy czytniku dłużej niż jedną sekundę.

37. Posiadam kartę z funkcją zbliżeniową. Czy korzystanie z niej jest bezpieczne?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Korzystanie z karty z funkcją płatności zbliżeniowych jest bezpieczne. Przy jej produkcji zastosowano najnowsze rozwiązania technologiczne. System płatności zbliżeniowych korzysta z tej samej technologii, w której działają karty mikroprocesorowe, wymagające potwierdzania operacji kodem PIN. Ponadto Twoja karta działa jedynie w bardzo niewielkiej odległości od czytnika kart, a przechwycenie informacji przekazywanych tą drogą nie jest możliwe.

38. Czy mogę wyłączyć funkcję zbliżeniową w mojej karcie?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • W trosce o komfort użytkowania karty Bank umożliwia zarządzanie funkcją zbliżeniową. Aby bezpłatnie wyłączyć funkcję płatności zbliżeniowych w Twojej karcie skontaktuj się z Infolinią Banku (801 100 500 lub 52 349 94 99). Funkcję płatności zbliżeniowych wyłączysz również za pośrednictwem bankomatów sieci BZ WBK.

39. Do jakiej kwoty mogę jednorazowo wykonać płatność zbliżeniową?Wciśnij Enter, żeby rozwinąć 
  • Maksymalna wartość wykonywanej przez Ciebie jednorazowej operacji wynosi 50 zł. Wskazana kwota jest ustalana przez organizację Visa lub MasterCard zależnie od rodzaju posiadanej przez Ciebie karty. Jeżeli kwota wykonywanej operacji przekracza 50 zł nadal możesz płacić zbliżeniowo, ale zostaniesz poproszony o wprowadzenie kodu PIN.

pokaż więcej
zwiń