Chargeback

Dzięki procedurze chargeback możesz otrzymać zwrot pieniędzy w przypadku zaistnienia niektórych problemów związanych transakcją zrealizowaną przy użyciu karty.

Czym jest chargeback?

Chargeback umożliwia rozpoczęcie przez Bank procedury reklamacyjnej wobec podmiotu (np. sklepu), który nie wywiązał się z prawidłowej realizacji operacji kartowej. Mechanizm ten jest wykorzystywany w różnych przypadkach, oprócz zakupów m.in. możemy w taki sposób zgłosić nieprawidłowe wydanie kwoty środków z bankomatu.

Kiedy możesz złożyć reklamację?

  • jeśli kupisz lub zamówisz towar i go nie otrzymasz,
  •  gdy kupisz lub zamówisz usługę i nie zostanie ona zrealizowana (np. w przypadku bankructwa biura podróży czy linii lotniczych),
  •  jeżeli kupiony towar jest uszkodzony lub niezgodny z opisem,
  •  jeśli zwróciłeś towar a sprzedawca nie oddał pieniędzy,
  •  w przypadku podwójnego obciążenia konta,
  •  bankomat nie wypłacił części lub całości gotówki.

Jak skorzystać z reklamacji chargeback?

Jeżeli nie udało Ci się odzyskać pieniędzy u sprzedawcy towaru lub usługi, możesz zgłosić reklamację w ramach chargeback. Do reklamacji warto się przygotować i zgromadzić konieczne dokumenty i informacje – ich listę znajdziesz poniżej.

Co powinno zawierać zgłoszenie chargeback?

Oto niezbędne dane do zgłoszenia:

  • imię i nazwisko posiadacza karty,
  • numer karty płatniczej,
  • datę (i ewentualnie przybliżoną godzinę) przeprowadzonej transakcji,
  • nazwę sprzedawcy towaru/usługi lub dokładną lokalizację terminala albo bankomatu, w którym była wykonywana operacja,
  • kwotę i walutę płatności,
  • powód wniesienia reklamacji,
  • informację czy jest się nadal w posiadaniu karty, czy też reklamacja dotyczy karty utraconej.

Jak przebiega reklamacja w ramach chargeback

  • Przed zgłoszeniem oficjalnej reklamacji, należy samodzielnie dokonać próby wyjaśnienia danej transakcji ze sprzedawcą towaru/usługi. Dokumentację np. w postaci oświadczenia opisującego przebieg kontaktu ze sklepem/usługodawcą należy dołączyć do reklamacji.
  • Reklamację w ramach procedury chargeback (dotyczacej danej transakcji) należy zgłosić do Banku.
  • Jeżeli transakcja była zrobiona kartą, która została utracona, należy kartę zastrzec. Jeśli karta została skradziona, konieczne będzie okazanie dokumentu potwierdzającego zgłoszenie kradzieży karty na policję.
  • W przypadku zastrzeżenia do otrzymanego towaru, należy okazać dowód jego zwrotu lub udowodnić, że była podjęta próba oddania produktu.
  • W przypadku uwag do usługi, należy natychmiast zrezygnować z usługi i jak najszybciej wdrożyć procedurę chargeback. Skorzystanie z usługi jest jednoznaczne z zaakceptowaniem jej warunków.
  • W przypadku upadłości biura podróży roszczenie o zwrot pieniędzy w pierwszej kolejności należy zgłosić do Urzędu Marszałkowskiego. Dopiero po uzyskaniu negatywnej odpowiedzi, można wdrożyć procedurę chargeback w Banku.
chat z konsultantem