Sprawdź, jak wykonać przelew (opłacić faktury) w MPP
w bankowości internetowej
1 listopada 2019 r. weszła w życie Ustawa z dnia 09 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751, z dn. 13.09.2019 r.) tzw. ustawa Split Payment, wprowadzająca nowy sposób płatności za nabyte towary lub usługi.
W myśl nowych przepisów otrzymane płatności za faktury VAT zostaną podzielone w następujący sposób:
Bank założy jeden rachunek VAT dla wszystkich rachunków rozliczeniowych, z wyjątkiem rachunków dla Rad Rodziców i Kas Zapomogowo-Pożyczkowych. Jeśli Klient posiada więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy w Banku, na wniosek Klienta, Bank może otworzyć więcej rachunków VAT. Otwarcie i prowadzenie rachunku VAT jest wolne od opłat.
Rachunek VAT prowadzony będzie w walucie PLN.
1 listopada 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751, z dn. 13.09.2019 r.) która wprowadza możliwość opłacenia, ze środków znajdujących się na rachunku VAT, należności kierowanych do:
Wykonaj przelew z płatnością podzieloną w kilku prostych krokach:
1. Zaloguj się do Bankowości Internetowej lub Mobilnej.
2. Wybierz zakładkę "Przelew zwykły". 3. Uzupełnij dane do przelewu i wybierz rodzaj przelewu: "Standardowy" lub "Sorbnet".
4. Zaznacz opcję "Wyślij jako płatność podzieloną (VAT)".
5. Wpisz kwotę VAT, numer faktury, typ i numer identyfikatora dostawcy.
6. Naciśnij przycisk "WYŚLIJ PRZELEW".
7. Zatwierdź płatność, wpisując kod SMS jak przy zwykłym przelewie.
Sprawdź, jak wykonać przelew (opłacić faktury) w MPP
w bankowości internetowej
Sprawdź, jak wykonać przelew do ZUS w MPP
w bankowości internetowej
Sprawdź, jak wykonać przelew do Urzędu Skarbowego
w MPP w bankowości internetowej
Sprawdź, jak przyjąć przelew (z wystawionej faktury) w MPP
w bankowości internetowej
Realizacja przelewu za pomocą Mechanizmu Podzielonej Płatności następuje zawsze z rachunku rozliczeniowego powiązanego z rachunkiem VAT.
Mechanizm Podzielonej Płatności (ang. Split Payment) to mechanizm, którego istota sprowadza się do dokonywania płatności za nabyty towar lub usługi przez nabywcę w następujący sposób:
Nie ma takiej potrzeby.
Nie, zgodnie z Ustawą otwarcie rachunku VAT nie wymaga zawarcia odrębnej umowy. Oznacza to, że rachunek VAT zostanie otwarty i automatycznie powiązany z rachunkiem rozliczeniowym.
Informację o numerze rachunku VAT otrzymasz na potwierdzeniu otwarcia rachunku rozliczeniowego.
Tak. Ustawa nakłada obowiązek otwarcia rachunku VAT dla każdego firmowego rachunku rozliczeniowego, prowadzonego w PLN.
Zgodnie z Ustawą z dnia 09 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751, z dn. 13.09.2019 r. obowiązkowy Mechanizm Podzielonej Płatności stosowany będzie wobec sprzedaży usług i towarów wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT w sytuacji, gdy wartość brutto transakcji wyniesie powyżej 15.000 zł lub równowartość tej kwoty, a sprzedawca i odbiorca są podatnikami VAT.
Nie ma konieczności podawania numeru rachunku VAT kontrahentom. Jeśli podatnik zdecyduje o opłaceniu faktury korzystając z Mechanizmu Podzielonej Płatności, Bank wystawcy automatycznie zaksięguje kwotę VAT na rachunku VAT, a kwotę netto faktury na rachunku rozliczeniowym. Jeśli natomiast podatnik opłaci ją tradycyjnym przelewem Elixir/Sorbnet, wówczas w całości zostanie on zaksięgowany na rachunku rozliczeniowym.
Nie ma możliwości wypłaty (gotówkowej i bezgotówkowej) środków zgromadzonych na rachunku VAT. Na wniosek podatnika (klienta) Naczelnik Urzędu Skarbowego może wydać, w drodze postanowienia, zgodę na przekazanie środków z rachunku VAT na rachunek bankowy powiązany z tym rachunkiem VAT.
Nie. Rachunek VAT w Banku Pocztowym S.A. jest nieoprocentowany.
Nie będą generowane wyciągi z rachunku VAT. Informacja o saldzie na rachunku VAT będzie natomiast widoczna w bankowości internetowej i na wyciągach bankowych, generowanych dla rachunków rozliczeniowych, a także w corocznym „potwierdzeniu sald”, przesyłanym na początku każdego roku kalendarzowego.
Nie. Mechanizm Podzielonej Płatności znajdzie zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników. W konsekwencji dla rachunków osób fizycznych Bank nie będzie prowadzić rachunków VAT.
Nie. Taki przelew zostanie odrzucony i wróci do nadawcy jako niezrealizowany, ponieważ dla osoby fizycznej/konsumenta Bank Pocztowy S.A. nie prowadzi rachunku VAT.
Nie. Rachunek VAT będzie prowadzony wyłącznie w PLN i będzie powiązany z rachunkiem rozliczeniowym, również prowadzonym w PLN.
Nie. Rachunek VAT prowadzony w jednym banku jest powiązany wyłącznie z rachunkiem rozliczeniowym prowadzonym w tym banku.
Nie, zapłata za jedną fakturę będzie wykonana pojedynczym przelewem.
Tak. Nie ma konieczności posiadania dodatniego salda na rachunku VAT. W razie braku części lub całości środków na rachunku VAT, Bank pobierze brakującą kwotę VAT z rachunku rozliczeniowego.
Nie. Płatności podzielone obejmują wyłącznie transakcje rachunków krajowych, prowadzonych w PLN.
Nie. Zasilenie rachunku VAT środkami z rachunku rozliczeniowego nie będzie możliwe. Na rachunek VAT będą wpływały wyłącznie płatności VAT dokonane przez kontrahentów za pomocą Mechanizmu Podzielonej Płatności lub płatności wynikające ze zwrotu nadwyżki VAT dokonanego przez Urząd Skarbowy lub środki przeksięgowane z innego rachunku VAT prowadzonego w Banku Pocztowym S.A.
Dane należy wpisywać ciągiem od pola „nazwa zleceniodawcy cd.”, nie stosując spacji, gdzie:
/VAT/ oznacza kwotę podatku VAT
/IDC/oznacza numer za pomocą którego dostawca towaru, jest identyfikowany na potrzeby podatku
/INV/ oznacza numer faktury VAT