Komunikat Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w sprawie rozliczenia Subwencji Finansowych

Tarcza Antykryzysowa 2.0
Komunikaty:
Polski Fundusz Rozwoju przedstawił założenia programu Tarcza Finansowa PFR 2.0, którego celem jest pomoc finansowa dla polskich firm.
Wartość pomocy dla mikro, małych i średnich firm to 10 miliardów zł. Podobnie jak w pierwszej tarczy Finansowej PFR pomoc ta będzie udzielona szybko, w prosty i bezpieczny sposób za pośrednictwem systemu przygotowanego przez PFR i banki. Dla dużych przedsiębiorstw ze wszystkich branż wymagających wsparcia w związku z pandemią przeznaczona jest Tarcza dla Dużych Firm o wartości 25 miliardów zł.
Udogodnienia Tarczy 2.0.:
- znacząco ułatwiony proces dla niskich kwot pomocy
-
zachowany zwrotny charakter środków z elementem umorzenia pożyczki
pomocowej co związane jest z pełnym procesem analizy kredytowej
- większa elastyczność pod względem okresu finansowania wydłużonego z 4 do 6 lat i obniżenia kosztu.
Poniższe zasady programu mają wyłącznie charakter informacyjny, a szczegółowa treść praw i obowiązków beneficjentów zostanie określona w umowie subwencji finansowej oraz regulaminie udzielania subwencji.
Tarcza finansowa PFR 2.0 – podstawowe założenia:
Tarcza Finansowa PFR 2.0 zakłada pomoc w postaci subwencji finansowych
do 324 tys. zł dla Mikrofirm:
- zatrudniających od 1 do 9 pracowników z 45 branż objętych restrykcjami z Polskiej Klasyfikacji Działalności
- których obrót lub suma bilansowa za 2019 rok mniejszy niż 2 mln EUR
- które odnotowały spadek obrotów o min 30% w związku z COVID-19 w okresie IV-XII lub w IV kwartale 2020 w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku.
Kwota subwencji zależna jest o wielkości spadku przychodów:
- 18 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30-60%
- 36 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60%
- Maksymalna kwota subwencji to 324 tys. zł
- Wartość programu to 6,5 mld zł
do 3,5 mln tys. zł dla Małych i Średnich Firm:
- działających w 45 branżach objętych restrykcjami z Polskiej Klasyfikacji Działalności (PDF)
- zatrudniających od 10 do 249 pracowników
- których obrót za 2019 rok był mniejszy niż 50 mln EUR lub suma bilansowa mniejsza niż 43 mln EUR
- które odnotowały spadek obrotów o min 30% w związku z COVID-19 w okresie IV-XII lub w IV kwartale 2020 w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 rok
- Subwencja wypłacana jest w kwocie 70% straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 roku do marca 2021 (styczeń-marzec 2021 r. na podstawie prognozy
- Maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł i nie więcej niż 72 tys. zł na pracownika
- Wartość programu to 6,5 mld zł
Wysokość subwencji zależna od prognozy kosztów i przychodów oraz straty brutto. Spółki zależne od JST mogą skorzystać z Tarczy 2.0 na zasadach uproszczonych takich jak MŚP - w odróżnieniu od Tarczy 1.0, gdzie indywidualne wnioski podlegały rygorowi analizy wniosków Dużych Firm w związku z klasyfikacją UE.
dla Dużych Firm:
- zatrudniających od 250 pracowników z obrotem powyżej 50 mln EUR
- Aktualizacja warunków i wydłużenie istniejącego programu oraz wprowadzenie nowej wersji pożyczki preferencyjnej, z nowym okresem szkody COVID do 31.03.2021.
Finansowanie udzielane przez PFR na bazie indywidualnej analizy finansowej w postaci: finansowania płynnościowego, pożyczek preferencyjnych, instrumentów kapitałowych.
Termin składania wniosków: styczeń – marzec 2021 r.
Warunki Tarczy Finansowej PFR 2.0 dla Mikrofirm:
Kwota subwencji dla Mikrofirm to iloczyn liczby zatrudnionych na dzień 30 września 2020 r. oraz kwoty bazowej subwencji. Wysokość tej kwoty jest zależna od poziomu spadku przychodów w okresie IV-XII lub X-XII 2020 r. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r.
Maksymalna kwota finansowania przy skorzystaniu przez przedsiębiorcę z obu Tarcz Finansowych nie może być wyższa niż 72 tys. złotych na jednego pracownika
| Wsparcie finansowe w złotych | Kwota subwencji finansowej w zależności od liczby zatrudnionych (bez właściciela) | |||||||||
| Skala spadku Przychodów | Bazowa kwota subwencji na zatrudnionego |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| <30 ; 60%) | 18000 | 18000 | 36000 | 54000 | 72000 | 90000 | 108000 | 126000 | 144000 | 162000 |
| <60 ; 100%) | 36000 | 36000 | 72000 | 108000 | 144000 | 180000 | 216000 | 252000 | 188000 | 324000 |
Warunki Tarczy Finansowej PFR dla Małych i Średnich Firm:
O subwencję w ramach Tarczy 2.0 mogą ubiegać się firmy, które w okresie IV-XII lub X-XII 2020 r. odnotowały spadek obrotów o min 30% w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. w związku z COVID-19.
Kwota subwencji dla MSP pokrywa 70% straty brutto beneficjenta za okres listopad 2020 – kwiecień 2021:
- strata brutto obliczana jest z wyłączeniem rezerwa na aktywa
- strata brutto uwzględnia wsparcie otrzymane z innych źródeł
Subwencja dla Małych i Średnich Firm jest bezzwrotna pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
- Utrzymania działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2021 r.
- Rozliczenia nadwyżki w terminie po 31 października 2021 r., przy czym nie ma możliwości rekompensaty poniesionych kosztów przekraczających otrzymane wsparcie.
- Przedstawienia rozliczenia straty netto na podstawie sprawozdań finansowych.
Okres wypłat subwencji przez Polski Fundusz Rozwoju to 15 stycznia – 28 lutego 2021 r.
Wnioski będzie można składać za pośrednictwem bankowości Pocztowy24 oraz EnveloBank Online.
Na jaki cel mogą być przeznaczone środki z subwencji:
- Środki z subwencji mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, m.in. wynagrodzeń pracowników.
- Zakaz przedpłacania kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów.
- Zakaz przeznaczania otrzymanych środków na płatności do właściciela oraz osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa
- Zakaz finansowania przejęcia innego przedsiębiorstwa lub akwizycji.
Warunkiem otrzymania subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 jest stosowanie się przez przedsiębiorcę do ograniczeń, nakazów i zakazów ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego.
Wszystkie Mikrofirmy oraz Małe i Średnie firmy dotknięte skutkami COVID-19 mogą złożyć wniosek o subwencje finansowe za pośrednictwem bankowości elektronicznej Pocztowy24 oraz EnveloBank Online.
Złóż wniosek
Sprawdź
- jak określić liczbę pracowników, aby ustalić, czy firma należy do grupy mikrofirm lub MŚP.
- jak określić liczbę pracowników w celu ustalania wysokości subwencji dla mikrofirmy,
a następnie jej częściowego umorzenia.



