Nowa metoda oszustw: "na pracownika Poczty", "na listonosza"

21 marca 2023

W ostatnich latach zauważalnym problemem są oszustwa dokonywane na szkodę osób starszych. Wśród oszustw popełnianych na szkodę seniorów dominują oszustwa na tzw.: „wnuczka”, „policjanta-funkcjonariusza CBŚP”, „pracownika banku” i „wypadek”.  Ostatnio pojawiły się też oszustwa na tzw.: „listonosza”, „pracownika poczty” połączone z metodą na „policjanta”.

Drogi Seniorze!

Oszustwa dokonywane metodami „na wnuczka”, „na policjanta” lub na inną legendę charakteryzują się wyjątkowo wyrafinowanym i cynicznym sposobem działania sprawcy, dlatego nie należy lekceważyć tej metody. Przestępcy dokładnie opracowują scenariusz oszustwa, niejednokrotnie wprowadzając realistyczne elementy (płacz i krzyki rzekomych uczestników wypadku, pojawienie się nazwy banku na wyświetlaczu telefonu ofiary, weryfikacja danych „policjanta” po wybraniu przez ofiarę numeru 112 na klawiaturze telefonu). Oszuści są wyjątkowo czujni, bardzo szybko reagują i wyciągają wnioski z informacji przekazywanych przez media i Policję. Stosowane rodzaje i mechanizmy działania sprawców świadczą o tym, że przestępcy analizują wiadomości o teraźniejszych metodach, jak i informacje, które mogą wykorzystać do opracowywania kolejnych legend.

W ostatnim czasie oprócz znanych metod „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, „na prokuratora”, „na funkcjonariusza CBŚP”, pojawiła się nowa metoda „na pracownika poczty” i „listonosza”. Każde z powyższych oszustw jest szczególnie dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w wyniku działania przestępców tracą oszczędności całego życia. Zdarza się, że ta sama osoba została oszukana kilkukrotnie.

Poniżej znajduje się przykładowy opis działania sprawców oszustwa metodą „na pracownika poczty”, „na listonosza”. Pamiętaj, że również ta metoda oszusta podlega ciągłej modyfikacji.

Jak działa oszust?

Dzwoni telefon. Odbierasz.

Rozmówca przedstawia się jako: dyrektor poczty, pracownik poczty, listonosz. Informuje Cię, że listonosz od dłuższego czasu nie może doręczyć zaadresowanej do Ciebie korespondencji z ZUS-u, banku. Po pewnym czasie dzwoni do Ciebie kolejna osoba i przedstawia się jako policjant z KSP (Komendy Stołecznej Policji), KGP (Komendy Głównej Policji, CBŚP (Centralnego Biura Śledczego Policji). Chcąc uprawdopodobnić sytuację, przedstawia się wymyślonym imieniem i nazwiskiem oraz podaje fałszywy numer służbowy. Zadaje pytania czy kontaktowała się z Tobą osoba, podająca się za pracownika poczty lub listonosza. Wypytuje o sumę pieniędzy i kosztowności jakie posiadasz w domu. Dodaje, że możesz paść lub już stałeś się ofiarą oszustwa i musisz pomóc w złapaniu/zatrzymaniu sprawców wykonując jego polecenia i przekazując swoje oszczędności i kosztowności. Może się zdążyć, że będzie namawiał Cię do wzięcia kredytu obiecując, że po zakończeniu akcji i zatrzymaniu przestępców wszystkie pieniądze i kosztowności zostaną Ci zwrócone.

To oszuści!

Nie przekazuj żadnych pieniędzy i kosztowności. Nie zaciągaj kredytu. ROZŁĄCZ SIĘ I POWIADOM POLICJĘ dzwoniąc na numer alarmowy 112. O całym zdarzeniu poinformuj także osoby najbliższe i znajomych, przestrzegając ich przed tego typu oszustwami.

Zapamiętaj!

Funkcjonariusze Policji, CBŚP, Straży Pożarnej, Pogotowia, Straży Miejskiej

  • Nigdy nie proszę o przekazanie pieniędzy.
  • Nigdy nie informują o prowadzonych działaniach.

Dlatego:

  • nigdy nie oddawaj swoich oszczędności i kosztowności w obce ręce,
  • nigdy nie bierz kredytu w banku lub parabanku,
  • nie wypłacaj pieniędzy, nie zamykaj lokat w banku,
  • nie przekazuj danych osobowych ani bankowych.

Przeczytaj też inne komunikaty dotyczące bezpieczeństwa.


chat z konsultantem