Reklamacja dotycząca usług świadczonych przez Bank Pocztowy S.A. może zostać złożona:
- na piśmie - osobiście w każdej placówce Banku lub korespondencyjnie na adres którejkolwiek z tych placówek, w tym wskazanej w Umowie (adresy placówek Banku znajdują się na stronie www.pocztowy.pl) lub na adres siedziby Banku Wydział Obsługi Reklamacji, ul. Jagiellońska 17, 85-959 Bydgoszcz wysyłając ją przesyłką pocztową w rozumieniu art. 3 pkt 21 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo Pocztowe albo nadając ją w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej, albo wysyłając na adres do doręczeń elektronicznych Banku AE:PL-23811-43670-WCHUE-15,
- ustnie – telefonicznie na numer telefonu: 52 3499 499 albo osobiście do protokołu podczas wizyty Klienta w placówce, o której mowa w punkcie 1 niniejszego ustępu,
- w formie elektronicznej za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej Banku www.pocztowy.pl bądź pocztą elektroniczną na adres e-mail: informacja@pocztowy.pl, lub za pośrednictwem usługi bankowości elektronicznej.
Reklamacja złożona w Banku powinna zawierać:
- dane identyfikacyjne (osoba fizyczna powinna podać: imię, nazwisko oraz PESEL; osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej powinna podać: nazwę oraz NIP/REGON),
- aktualne dane adresowe,
- treść zastrzeżenia ze wskazaniem produktu/usługi, których dotyczy.
Bank może zwrócić się z prośbą o złożenie dodatkowych pisemnych informacji lub dostarczenie dodatkowych dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia reklamacji.
Bank, na żądanie Klienta, potwierdza fakt złożenia reklamacji w formie pisemnej lub w inny uzgodniony sposób.
Wniesiona do Banku reklamacja rozpatrywana jest niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej otrzymania.
W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie, o którym mowa powyżej Bank informuje Klienta o przewidywanym terminie udzielenia odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji. Do zachowania terminów wystarczy wysłanie przez Bank odpowiedzi przed ich upływem.
Bank poinformuje Klienta o wyniku reklamacji w formie pisemnej albo za pomocą innego trwałego nośnika informacji. Na wniosek Klienta odpowiedź na reklamację może zostać przekazana pocztą elektroniczną.
Bank przekazuje odpowiedź na adres wskazany przez Klienta w umowie dot. produktu lub usług, których dotyczy reklamacja bądź w odrębnej dyspozycji złożonej w ramach uzupełnienia danych.
Po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego w Banku lub nieuzyskania od Banku w terminie 30 dni odpowiedzi na swoją reklamację, Klient ma prawo złożyć wniosek na piśmie o rozstrzygnięcie sporu w zakresie roszczeń pieniężnych, których wartość nie przekracza 12 000 zł, wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania przez Bank umowy bezpośrednio do Arbitra Bankowego działającego przy Związku Banków Polskich ul. Kruczkowskiego 8, 00-380 Warszawa. Procedurę postępowania przed Arbitrem Bankowych reguluje Regulamin Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego dostępny na stronie internetowej Związku Banków Polskich
www.zbp.pl. Bankowy Arbiter Konsumencki jest uprawniony do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, o których mowa w ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
W przypadku wyczerpania trybu reklamacyjnego w Banku i nieuwzględnienia roszczeń Klienta przez Bank, albo nie udzielenia przez Bank odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni, a także gdy Bank nie wykonał czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą Klienta, Klientowi przysługuje prawo wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego na adres ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa, w sposób określony na stronie
www.rf.gov.pl. Rzecznik Finansowy jest uprawniony do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, o których mowa w ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
W przypadku, gdy w ocenie Klienta działanie Banku narusza przepisy prawa, Klient może wnieść do Komisji Nadzoru Finansowego skargę na działanie Banku w formie pisemnej na adres ul. Piękna 20, 00-545 Warszawa lub drogą elektroniczną na formularzu, w sposób określony na stronie internetowej
www.knf.gov.pl.
Ponadto Klient może się zwrócić o pomoc w zakresie skarg i reklamacji do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumenta.
Niezależnie od powyższego Klientowi przysługuje prawo do wystąpienia z powództwem przeciwko Bankowi (jako pozwanemu) do właściwego miejscowo sądu powszechnego, w tym do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy, Wydział I Cywilny, 85-023 Bydgoszcz ul. Toruńska 64A jako sądu właściwości ogólnej pozwanego w sprawach o prawa majątkowe do 100.000 zł.