Karty płatnicze i płatności mobilne

Najczęściej zadawane pytania dotyczące kart debetowych, karty wirtualnej oraz karty kredytowej

Karty

Podstawową korzyścią jest oszczędność czasu. Wypłacając gotówkę za pośrednictwem usługi cash back, zyskujesz jeszcze łatwiejszy dostęp do swoich pieniędzy – nie musisz już szukać bankomatu, placówki Banku czy Poczty. Wypłatę gotówki z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa zrealizujesz przy okazji płacenia za codzienne zakupy.

Warunkiem wypłaty gotówki w ramach usługi cash back jest jednoczesne dokonanie płatności kartą. Bez dokonywania płatności nie będziesz miał możliwości wypłaty gotówki.

Korzystanie z usługi cash back pomniejsza dostępny dzienny ilościowy limit transakcji na Twojej karcie. Dostępny limit jest pomniejszany o łączną kwotę zakupów i wypłaty. Jeżeli nie pamiętasz wysokości limitu lub chcesz go zmienić, skontaktuj się z Infolinią (52 3499 499).

Wszystkie nowo wydane karty posiadają funkcję zbliżeniową. Za jej pomocą dokonasz płatności do kwoty 100 zł bez podawania kodu PIN (w niektórych sytuacjach związanych z wymogiem silnego uwierzytelnienia możesz zostać poproszony o jego podanie), a jedynie zbliżając kartę do specjalnego czytnika.

Karty posiadające możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych są oznaczone symbolem zbliżenieW samej karcie umieszczona jest antena umożliwiająca przekaz instrukcji płatniczych do specjalnie przygotowanego terminala przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Transakcja jest realizowana za pomocą charakteryzującego się dużym stopniem bezpieczeństwa systemu płatności zbliżeniowych, wykorzystującego technologię łączności radiowej bliskiego zasięgu. System ten umożliwia wymianę instrukcji płatniczych pomiędzy Twoją kartą, a dostosowanym do takich kart terminalem. Aby wykonać transakcję, wystarczy że zbliżysz kartę do czytnika – płatność zostanie zrealizowana w zaledwie kilka sekund, bez konieczności podawania PIN do kwoty 100 zł (w niektórych sytuacjach zwiazanych z wymogami silnego uwierzytelnienia możesz zostać poproszony o jego podanie).

Nie ma takiej możliwości. Karty zostały zaprojektowane w sposób umożliwiający stałą kontrolę ze strony użytkownika. Aby dokonać transakcji, należy precyzyjnie zbliżyć kartę do czytnika, na odległość do 5 cm i przytrzymać ją przy czytniku dłużej niż jedną sekundę.

Korzystanie z karty z funkcją płatności zbliżeniowych jest bezpieczne. Przy jej produkcji zastosowano najnowsze rozwiązania technologiczne. System płatności zbliżeniowych korzysta z tej samej technologii, w której działają karty mikroprocesorowe, wymagające potwierdzania operacji kodem PIN. Ponadto Twoja karta działa jedynie w bardzo niewielkiej odległości od czytnika kart, a przechwycenie informacji przekazywanych tą drogą nie jest możliwe.

W trosce o komfort użytkowania karty Bank umożliwia zarządzanie funkcją zbliżeniową. Aby bezpłatnie wyłączyć funkcję płatności zbliżeniowych w Twojej karcie skontaktuj się z Infolinią Banku (52 3499 499).

Maksymalna wartość wykonywanej przez Ciebie jednorazowej transakcji wynosi 100 zł bez potrzeby wprowadzania kodu PIN (w niektórych sytuacjach związanych z wymogiem silnego uwierzytelnienia możesz zostać poproszony o jego podanie). W przypadku transakcji powyżej kwoty 100 zł, dla bezpieczeństwa transakcji, zostaniesz poproszony o wprowadzenie kodu PIN.

Z usługi możesz korzystać na terenie Polski, nie jest ona dostępna poza granicami kraju. Ponadto z usługi mogą korzystać jedynie posiadacze kart wydanych na terenie Polski.

Informację o wymaganej do spłaty kwocie oraz o terminie płatności znajdziesz na wyciągu, który otrzymasz w wybranej przez Ciebie formie z Banku. Po jego otrzymaniu to Ty decydujesz czy wpłacasz tylko wyznaczoną minimalną kwotę czy też spłacasz całe zadłużenie. Pamiętaj aby wpłacone przez Ciebie środki znalazły się na karcie w oznaczonym na wyciągu terminie.

PIN (Personal Identification Number) to Twój osobisty numer identyfikacyjny służący do potwierdzania transakcji dokonywanych przez Ciebie kartą. Z reguły składa się on z 4 cyfr. Ważne jest, żebyś szczególnie chronił kod PIN i pilnował, by nikt postronny nie wszedł w jego posiadanie. Najlepiej żebyś go zapamiętał, a nie zapisywał. Zabezpieczy Cię to przed możliwością poznania kodu przez potencjalnego złodzieja. W żadnym wypadku nie powinieneś trzymać zapisanego kodu PIN wraz z kartą. Jeśli już wolisz zapisać PIN, bo boisz się, że możesz go zapomnieć, zrób to w sposób zakodowany. To zwiększy bezpieczeństwo posługiwania się kartą. PIN oczywiście nie jest zapisany na pasku magnetycznym karty.

Gdy płacisz kartą, w procesie autoryzacji terminal łączy się z centrum autoryzacyjnym i sprawdza autentyczność Twojej karty, jej danych, tego czy karta nie została zastrzeżona lub skradziona oraz czy posiadasz dostatecznie dużo środków na koncie, by dokonać płatności. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, transakcja zostaje autoryzowana, co jest równoznaczne z zezwoleniem na dokonanie płatności kartą. Dokonanie autoryzacji jest również potwierdzeniem, jakie sprzedawca dostaje od Banku - wystawcy karty, że ten zapłaci za Twoje zakupy. Jeśli terminal nie może połączyć się z centrum autoryzacyjnym, wówczas nie dojdzie do autoryzacji i Twoja płatność zostanie odrzucona. Dzieje się tak np. gdy w sklepie nastąpi awaria terminala.

Sklep nie może odmówić Ci przyjęcia płatności kartą jeśli ma podpisaną umowę z centrum autoryzacyjnym. Takie sklepy mają na drzwiach, bądź w innym widocznym miejscu oznakowania informujące, że honorują płatności kartami. Sklep ma wtedy obowiązek przyjmować płatności kartami.

Nie. W Polsce sprzedawcy zobowiązują się w umowach z centrami rozliczeniowymi do niepobierania żadnych dodatkowych opłat za płacenie kartą. Jeśli sprzedawca będzie od Ciebie żądał dodatkowej opłaty, zrezygnuj z zakupu i poinformuj o tym centrum rozliczeniowe, które go obsługuje. W innych krajach jest podobnie. Tylko w niektórych państwach pozwolono sprzedawcom przerzucać koszty prowizji na Klientów.

Korzystanie z kart jest bezpieczne. Pamiętaj tylko o przestrzeganiu kilku prostych zasad.

Po pierwsze, uważaj by Twój kod PIN nie dostał się w ręce osób niepowołanych (nigdy nie podawaj swojego numeru PIN sprzedawcy czy innej obcej osobie). Chroń też numer karty i dane na niej zawarte. Po drugie, chroń samą kartę. Jeśli nie nosisz jej przy sobie, to powinieneś wiedzieć gdzie się znajduje, tak byś mógł szybko zauważyć jej ewentualne zniknięcie. Po trzecie, dokonując transakcji w sklepie, nigdy nie trać swojej karty z oczu. Jeśli sprzedawca stwierdzi, że terminal znajduje się na zapleczu, to idź tam razem z nim.

I po czwarte, jeśli zgubisz kartę lub jeśli zostanie Ci skradziona, jak najszybciej ją zastrzeż (dzwoniąc na numer 52 3499 494).

Kartę do konta może otrzymać każda osoba posiadająca konto osobiste w Banku Pocztowym. Jeśli jesteś pełnomocnikiem konta, także możesz otrzymać kartę, pod warunkiem, że właściciel konta zawnioskuję o nią dla Ciebie.

Jeśli posiadasz Konto w Porządku, Konto w Porządku Plus, Pocztowe Konto ZawszeDarmowe, Pocztowe Konto Standard, Pocztowe Konto Nestor i Pocztowe Konto Plus możesz wypłacać gotówkę bez żadnej prowizji z bankomatów oznaczonych logo Planet Cash. Posiadacze Konta w Porządku, Konta w Porządku Start, Konta w Porządku Plus mogą bezpłatnie wypłacać gotówkę z bankomatów sieci PKO BPJeśli posiadasz Pocztowe Konto bez Ograniczeń możesz wypłacać gotówkę bezpłatnie ze wszystkich bankomatów w Polsce (a za jedyne 6,5 zł miesięcznie dodatkowo na całym świecie). Jeśli chcesz wypłacać gotówkę bez opłat we wszystkich bankomatach w kraju i za granicą skorzystaj z oferty abonamentu o szczegóły zapytaj w placówce Banku lub Poczty lub przez infolinię (52 3499 499).

Karta kredytowa to plastikowa karta, którą posługujesz się, aby skorzystać z przyznanego limitu kredytowego. Z karty możesz korzystać płacąc za zakupy w sklepie i wypłacając pieniądze w bankomacie, a także płacąc w internecie. Kartę z Twoim imieniem i nazwiskiem Bank przyśle Ci do domu.

Najprościej i najszybciej uaktywnisz swoją kartę dokonując pierwszej płatności z użyciem Twojego poufnego numeru PIN. Karta aktywuje się automatycznie. Możesz też zadzwonić na Infolinię (52 3499 499).

Limit do wykorzystania to wolne środki na karcie, których jeszcze nie wykorzystałeś. Za każdym razem, kiedy używasz karty limit do wykorzystania zmniejsza się. Kiedy spłacisz kartę, Twój limit znów się zwiększy.

Okres rozliczeniowy to czas, kiedy dokonujesz transakcji przy użyciu swojej karty kredytowej. To okres miesięczny, który trwa do 31 dni (np. od 21 maja do 20 czerwca). Na koniec tego okresu Bank wystawia i przysyła Ci wyciąg z karty kredytowej czyli zestawienie wszystkich Twoich transakcji dokonanych w tym czasie.

Okres bezodsetkowy to specjalny bonus dla Ciebie, gdy używasz karty do płacenia w sklepie. Jest to czas od momentu, kiedy zapłaciłeś kartą za zakupy, do dnia wymaganej spłaty. Jeśli spłacisz w tym dniu nie tylko wymaganą minimalną kwotę, ale całe zadłużenie, to nie zapłacisz żadnych odsetek. Od momentu wygenerowania wyciągu masz 24 dni na spłatę zadłużenia. Razem z okresem rozliczeniowym, Twój okres wolny od odsetek wynosi do 55 dni.

O wysokości zadłużenia oraz o ilości pozostałych do Twojej dyspozycji środków dowiesz się w bankowości internetowej lub kontaktując się z Infolinią Banku (52 3499 499). Informacje o stanie Twojej karty uzyskasz również w placówkach Banku oraz w bankomatach posiadających odpowiednią funkcję.

Karta do konta jest to środek płatniczy, którym bez konieczności posiadania gotówki będziesz mógł płacić za towary i usługi w punktach handlowo-usługowych. Na karcie nadrukowane jest Twoje imię i nazwisko, pasek magnetyczny i/lub chip. Bank wydał Ci tą kartę do Twojego konta. Jeśli dokonasz nią płatności, Bank rozliczy transakcję odliczając odpowiednią kwotę z Twojego konta. Za pomocą karty do konta możesz również wypłacić gotówkę z bankomatu lub wpłacić ją we wpłatomacie.

Jeżeli płacisz za zakupy lub usługi w dowolnym miejscu kartą (bez podawania gotówki sprzedawcy), dokonujesz transakcji bezgotówkowej. Jeżeli natomiast wypłacasz gotówkę z bankomatu lub w kasie Banku, gdzie otrzymujesz do ręki banknoty lub płacisz za coś gotówką, wykonujesz transakcję gotówkową.

Jeżeli jesteś posiadaczem konta osobistego w Banku Pocztowym, nie musisz co miesiąc pamiętać o spłacie swojej karty kredytowej. Korzystając z funkcji automatycznej spłaty, możesz dla swojej wygody upoważnić Bank do pobierania wyznaczonych na wyciągach kwot, bezpośrednio z Twojego konta. To Ty decydujesz czy pobrana ma zostać kwota minimalna, czy też cała wysokość zadłużenia. Korzystając z automatycznej spłaty, pamiętaj aby zapewnić wystarczającą ilość środków na Twoim koncie osobistym, najpóźniej w dniu terminu płatności do godziny 15.00.

Płacąc kartą kredytową Banku Pocztowego możesz skorzystać ze specjalnego okresu bezodsetkowego do 55 dni. Jeżeli spłacisz całe zadłużenie w terminie wskazanym na wyciągu (do 24 dni od dnia wygenerowania wyciągu), nie zapłacisz żadnych odsetek od wykorzystanej kwoty za transakcje bezgotówkowe. Bank nalicza odsetki tylko w sytuacji gdy skorzystasz z kredytu na karcie, czyli nie spłacisz całego zadłużenia widniejącego na wyciągu karty kredytowej. Kwota odsetek zostanie naliczona za każdy dzień, w którym korzystasz z kredytu. Odsetki zostaną również naliczone, jeżeli korzystając ze swojej karty kredytowej, wypłacisz gotówkę z bankomatu.

Aby otrzymać kartę kredytową nie musisz posiadać konta osobistego w Banku Pocztowym.

Jeśli utracisz swoją kartę niezwłocznie zadzwoń pod numer 52 3499 494 i zastrzeż kartę.

Cashback to usługa bankowa pozwalająca właścicielowi karty płatniczej na wypłaty gotówki przy okazji dokonywania płatności np. w sklepach, supermarketach czy na stacjach benzynowych. Nie ma znaczenia, co kupujesz ani ile wydajesz. To wygodny i prosty sposób wypłaty pieniędzy z Twojego konta bankowego bez potrzeby korzystania z bankomatu. We wszystkich punktach oferujących tę usługę przy wejściu, na terminalu lub przy kasie znajdziesz oznaczenie "Mastercard płać kartą i wypłacaj". Dzięki usłudze "Płać kartą i wypłacaj" możesz wypłacić do 500 zł.

Korzystanie z usługi cash back jest bardzo proste. Podczas płacenia kartą wydaną do konta w wybranych sklepach, stacjach benzynowych w restauracjach, powiedz sprzedawcy, że chcesz dodatkowo wypłacić gotówkę. Podaj kwotę wypłaty i potwierdź transakcję kodem PIN. Na rachunku kwota wypłaty i zakupów będą wykazane oddzielnie. Żebyś mógł wypłacić pieniądze w ramach cash back zapewnij środki na swoim koncie bankowym.

Tak, niezależnie od kwoty zakupów w ramach usługi cash back będziesz mógł przy jednej płatności kartą Mastercard wypłacić dowolną sumę do 500 zł.

Z usługi cash back możesz skorzystać wielokrotnie w ciągu dnia – zawsze gdy płacisz za zakupy kartą w punktach oferujących tę usługę. Jedynym ograniczeniem jest wysokość limitu dla transakcji bezgotówkowych ustanowionego dla Twojej karty. Pamiętaj, że suma wypłat nie może przekroczyć dziennego ilościowego limitu wypłat gotówki.

Usługa cash back dostępna dla wszystkich osób posiadających karty Mastercard wydane do konta w Banku Pocztowym.

Z usługi możesz korzystać w tysiącach punktów oznaczonych "Mastercard płać kartą i wypłacaj" do kwoty 500 zł. Są to różnego rodzaju punkty handlowo-usługowe, stacje benzynowe, hotele, oraz salony prasowe. Logo usługi najczęściej znajduje się na oknie sklepu, przy drzwiach lub przy kasie. Informację o dostępności usługi uzyskasz również od sprzedawcy.

Usługa cash back jest całkowicie darmowa, możesz więc wypłacać gotówkę przy okazji płacenia kartą za codzienne zakupy, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Płatności mobilne

Do Apple Pay możesz dodać 12 różnych kart na telefonach: iPhone X, iPhone 8, iPhone 8 plus, oraz na Apple Watch Series 3, a także 8 różnych kart na pozostałych urządzeniach wspierających Apple Pay. Tą samą kartę można dodać na wielu urządzeniach Apple. Na każdym z nich, ze względów bezpieczeństwa, karcie zostanie nadany oddzielny numer konta urządzenia (token), który jest jedynym numerem przekazywanym podczas wykonywania transakcji.

Aby zatwierdzić płatność zbliżeniową należy zbliżyć iPhone/Apple Watch do terminala w sklepie w ciągu 60 sekund od wstępnej autoryzacji transakcji w Wallet (odciskiem palca, skanem twarzy lub PINem). Następnie należy zaczekać na symbol i komunikat "Gotowe" na swoim urządzeniu oraz sygnał "piknięcia" na terminalu (oraz zapalenie się kompletu diod, o ile występują), aby mieć pewność, że transakcja została dokonana. Zazwyczaj trwa to około sekundy. Transakcja zbliżeniowa nie wymaga łączności z Internetem ani karty SIM w telefonie. Tylko proces dodawania kart do Apple Pay wymaga dostępu do transmisji danych.

Limity są identyczne z tymi ustawionymi na Twojej plastikowej karcie Banku Pocztowego. Można je w każdej chwili sprawdzić logując się do bankowości Banku Pocztowego.

Autoryzacja płatności zbliżeniowej, odbywa się domyślnie na urządzeniu Apple przez biometrię (odcisk palca lub skan twarzy) lub kodem do odblokowania telefonu, niezależnie od kwoty. Następnie należy zbliżyć iPhone'a lub Apple Watch do terminala i gotowe! W standardowych warunkach nie jest wymagane potwierdzanie kodem PIN na terminalu, niezależnie od kwoty płatności. 

Pobierz aplikację mobilną Google Pay ze sklepu Google Play. Aby korzystać z Google Pay wymagane jest posiadanie konta Google i zaakceptacja warunków usługi. Następnie rejestrujesz się w aplikacji i dodajesz swoją kartę, postępując zgodnie ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie urządzenia.

Z Google Pay możesz płacić telefonem z Androidem w wersji 5.0 (Lollipop) lub wyższej.Twoje urządzenie mobilne musi obsługiwać technologię NFC (bezprzewodową technologię umożliwiającą bezstykową transmisję danych na bliską odległość). Musisz też posiadać aktywną plastikową kartę Visa lub Mastercard wydaną przez Bank Pocztowy. Po zakończeniu procesu dodawania karty, telefon jest gotowy do płatności. Pamiętaj, aby mieć włączoną funkcję NFC i w sekcji „Dotknij i zapłać” ustawioną aplikację Google Pay jako domyślną.

Z Google Pay dokonasz płatności zbliżeniowych w sklepach stacjonarnych posiadających terminal płatniczy z czytnikiem zbliżeniowym oraz płatności w aplikacjach mobilnych sprzedawców, którzy takie płatności udostępniają np. Uber, Allegro, Airbnb, Pyszne.pl czy iTaxi.

Tak pod warunkiem, że posiadasz kartę Mastercad i bankomat umożliwia takie wypłaty (ma czytnik zbliżeniowy). Każda wypłata jest potwierdzana PIN-em.

Limity są identyczne z tymi ustawionymi na Twojej plastikowej karcie Banku Pocztowego. Można je w każdej chwili sprawdzić logując się do bankowości Pocztowy24.

Aplikacją Garmin Pay zapłacisz we wszystkich terminalach akceptujących płatności zbliżeniowe, w Polsce i na całym świecie. Garmin Pay umożliwia też płatności w wybranych, głównych systemach transportu publicznego na całym świecie. Dzięki temu możesz wygodnie opłacić przejazd.

Z Garmin Pay wygodnie wypłacisz gotówkę zegarkiem z bankomatów, które umożliwiają wypłaty zbliżeniowe.

Po usunięciu karty płatniczej z portfela cyfrowego Garmin Pay Twoja fizyczna karta płatnicza będzie działać. W przypadku, gdy karta płatnicza zostanie zastrzeżona/zablokowana, tokeny nadane do tej karty we wszystkich portfelach cyfrowych m.in. Garmin Pay automatycznie przestaną działać.

Limity są identyczne z tymi ustawionymi na Twojej karcie płatniczej wydanej przez Bank Pocztowy. Można je w każdej chwili sprawdzić logując się do bankowości internetowej Banku Pocztowego.

Z Xiaomi Pay zapłacisz we wszystkich terminalach akceptujących płatności zbliżeniowe, w Polsce i na całym świecie. Xiaomi Pay umożliwia też płatności w wybranych, głównych systemach transportu publicznego na całym świecie. Dzięki temu możesz wygodnie opłacić przejazd.

Z Xiaomi Pay wygodnie wypłacisz gotówkę z bankomatów, które umożliwiają wypłaty zbliżeniowe. Przybliż opaskę do czytnika zbliżeniowego, następnie wprowadź kod PIN do karty plastikowej.

Na chwilę obecną tylko opaska Mi Smart Band 6 NFC umożliwia płatności Xiaomi Pay.

Będziesz proszony o wprowadzanie 6-cio cyfrowego kodu PIN na wyświetlaczu opaski przed dokonaniem płatności w dwóch przypadkach: tj. jeżeli poprawny kod PIN nie został wprowadzony przez czas dłuższy niż 24 godziny poprzedzające transakcję lub opaska została zdjęta z nadgarstka i założyłeś ją ponownie. 6-cio cyfrowy kod PIN jest ustalany w aplikacji podczas rejestracji karty.
chat z konsultantem